misfit

misfit
1. Something of the wrong size or shape for its purpose.
2. One who is unable to adjust to one's environment or circumstances or is considered to be disturbingly different from others.

onsdag 16 december 2015

Poly by proxy #13: Anpassningsfällan

Det allra svåraste för mig har varit att inte gå i anpassningsfällan. Så svårt faktiskt att jag misslyckats fullständigt för det mesta. Som monogam i en polyamorös relation är det oerhört lätt att tänka att det man känner och önskar är fel om det inte stämmer överens med vad ens polyamorösa partner känner och önskar. Eftersom en gått in i ett polyamoröst förhållande så är det lätt att tro att en inte har rätt till att ha känslor och behov som inte passar in i den mallen (eller i den föreställning om mallen som finns i ens huvud). Det är det här som har gjort mig allra mest olycklig.


Det blir ännu svårare när det, som i vårt fall, blir konflikt och dragkamp. Jag vill ju inte vara orsaken till att min partners andra relation spricker, så därför ger jag efter och accepterar saker som jag egentligen inte alls vill acceptera. Sedan sitter jag och sparkar mig själv för att jag inte stod upp för mig själv istället. 

Jag har, tyvärr, fortfarande väldigt svårt med balansen och inget riktigt bra svar på hur en undviker att fastna i såna här destruktiva mönster. Kanske måste en bestämma sig för var gränsen går och sen verkligen hålla sig till den. Inte justera den eftersom för att bevara relationen. För är en relation där en hela tiden justerar sin gräns för vad som är ok verkligen värd att bevara? 

En sak är säker i alla fall. Du har rätt till dina känslor. Om du inte mår bra så är det inte bara ditt ansvar. Din partner har också ett ansvar för att du mår bra i er relation. Om dina behov ligger utanför vad din partner är villig att ge så kanske det, trots att det gör ont, är bättre att avsluta relationen. 

Alla relationer kräver ett visst mått av anpassning och hänsyn till varandras känslor och behov. Det är när en part i relationen är den som gör all anpassning eller när någon anpassar sig för mycket som det blir problem. Ha kommunikationskanalen öppen. Diskutera alla större förändringar och var ärlig. Var inte rädd för att tala om vad du verkligen känner. Det kan ju vara så att det inte är så svårt att lösa som du upplever att det är. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar