misfit

misfit
1. Something of the wrong size or shape for its purpose.
2. One who is unable to adjust to one's environment or circumstances or is considered to be disturbingly different from others.

måndag 10 februari 2014

Poly by proxy 3 Regler och frizoner

Alla relationer har regler. För det mesta är det oskrivna regler, tysta överenskommelser. För den som är monogam och lever i en relation med någon som är polyamorös kan det vara en bra idé att ha en eller annan uttalad regel eller överenskommelse. Jag kallar det regler för att det i praktiken handlar om att jag sagt ifrån om något.

T ex har jag en regel som säger att om vi går ut tillsammans så går vi hem tillsammans. Jag vill inte gå ut med min partner bara för att sitta och titta på när han flörtar med någon annan och sen gå hem ensam för att han hittat en alternativ sovplats. Det var bland det första jag tog upp eftersom bara tanken på det får mig att må dåligt.

En annan sak vi gör är kanske mer en gemensam strategi även om det är jag som hittat på det. Det går ut på att vi i slutet på varje vecka går igenom nästa vecka, talar om vad vi har inplanerat och planerar in när vi ska ses. Det ger mig en trygghet i att veta vad som ska hända och jag får mindre utrymme för spekulationer. Jag vet t ex om min partner ska träffa någon annan en dag och jag vet när jag får träffa honom. Vi provade "don't ask, don't tell", men antingen är jag alldeles för perceptiv eller så har min partner bara världens sämsta poker face. Att känna att han döljer något för mig är en hemsk känsla oavsett om vi kommit överens om det eller inte.

Frizoner är ett annat av mina påhitt. Det innebär att min partner har gått med på att inte dejta personer som hör till min närmaste krets eller som jag behöver interagera med regelbundet. Det rör sig om kanske 10-15 personer av Göteborgs befolkning varav de flesta, mig veterligen, ändå inte skulle vara intresserade av en polyrelation. På det sättet kan jag känna mig trygg med att det inte kommer att uppstå någon alltför besvärlig situation. Jag behöver vara säker på att jag har vänner som inte plötsligt blir till min partners partner.

Till sist har vi ganska nyligen bestämt att vi alltid ska prata om alla nya människor som dyker upp i min partners liv. Det gäller redan vid en första dejt, innan någon av dem kanske vet vad de vill med varandra. Vi kom helt enkelt på att det behövs. Varje person min partner dejtar eller inleder en relation med är någon jag behöver förhålla mig till. Jag har provat att ignorera och låtsas att det inte har med mig att göra överhuvudtaget. Det fungerade inte. Vare sig jag vill eller inte så påverkas jag av min partners andra relationer, så det är bättre att hantera dem aktivt.

Så här har vi det. Det hjälper mig och får vår relation att fungera. Vad du behöver kanske är något helt annat, men det är absolut nödvändigt att du funderar över vad det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar